Kegyelem és természet
Victor János, 2015. szeptember
25. péntek
Hit által a
kegyelmes Istennel való közösségre jutva és a Szentlélek ajándékát elnyerve, a
bűnös embernek „új életben”
(„kainotés tés
zóés”) (Róm 6,4) van része. „Ha valaki Krisztusban van, új teremtés az.” (2Kor
5,17).
De Istennek ez a „teremtő”
munkája, amelynek az ember ezt az „új életet” köszönheti,
az ember régi, Istentől már megteremtett és a bűn által azután
megrontott mivoltán megy végbe, nem pedig úgy, hogy azt Isten félreteszi és
helyette teremt újat. Jól szemlélteti ezt a Jeremiás által leírt fazekas
eljárása, aki „mikor elromla az edény, amelyet készített vala és amely
mint agyag volt a kezében, azonnal más edényt készíte belőle, amint
jobbnak látta megkészíteni” (Jer 18,4). Így a megváltás műve nem más, mint
a teremtés művének a megmentése és győzelemre vitele a bűn
ellenében.
Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy
alapjában véve ugyanaz a tartalom teszi ki az Istennel közösségre
jutott ember életét, ami különben is kitenné azt: ugyanazzal lesz elfoglalva,
amivel emberi természetéből kifolyólag mindenképpen elfoglalva kellene
lennie.
Egyes részletekben mutatkozhatnak különbségek is: „Lélekben
járva” cselekszik majd olyan dolgokat is, amelyeket különben nem cselekednék,
és viszont, nem cselekszik majd olyan dolgokat, amelyeket különben cselekednék.
De nem ebben mutatkozik meg a lényeges különbség. Ezek a különbségek
inkább csak folyományai és jelei annak az alapvető különbségnek, hogy
mindazt, amit különben is cselekednék, az „új életben” másképpen
cselekszi; más a cselekedeteinek a motivációja, más a mögöttük
rejlő és bennük megnyilatkozó lelkülete. „Ezután nem magának él, hanem annak,
aki érette meghalt és feltámadott.” (2Kor 5,15). Hitben él, vagyis egész
életével válaszolni igyekszik Istennek Jézus Krisztusban megnyilatkozott
kegyelmére. Szeretetben él, vagyis nem az Isten szeretetéből magát kivonó
és ezért embertársaitól is elzárkózó, hanem Isten felé és felebarátai felé
egyaránt a szeretetben kitáruló emberként végzi dolgát. És reménységben
él, vagyis útja arra a jövendőre van beállítva, amely Isten ígéreteiből
az út végén ragyog fel előtte. Életének ez az általános új
beállítottsága ütközik ki azután egy s más részletében is, amely új. Például
amikor étkezik, imádkozik is, hálát adva Istennek gondviselő kegyelméért is,
amelynek ajándékait látja az élete fenntartásához szükséges táplálékban.
Ezt különben nem tenné meg. Vagy negatíve: nem adja át magát az étel és
ital mértéktelen élvezetének, mert hiszen nem testi vágyainak a mennél
bőségesebb kielégítése a fontos számára. Különben talán zabolátlanabbul
átengedné magát nekik. De ezek a különbségek nem változtatnak azon, hogy
az evés és az ivás éppúgy hozzátartozik az életéhez, mint
bármely más emberéhez, és ezzel együtt még sok egyéb is: a szántás-vetés
vagy általában a munka, amellyel „kenyerét megkeresi”, és így tovább.
Lényegében véve tehát nem mást csinál, mint amire emberi természetének
a szükségletei késztetik, – azok a szükségletek is, amelyek
az állati természetéivel közösek és azok a magasabb rendűek is, amelyek
az emberi természet megkülönböztető sajátosságai. Az „új élet” tehát
– általánosságban szólva – nem tartalmilag más, hanem beállítottságában,
motiváltságában, célzatában más: az ember eredeti rendeltetésének
megfelelően Istennek szolgálatára odaszentelt élet. „Akár esztek, akár isztok,
akármit cselekesztek – amit különben is cselekednétek –, mindent az Isten
dicsőségére cselekedjetek.” (1Kor 10,31)
Már most abból a tényből, hogy
Isten kegyelmének a megújító munkája nem teszi félre az emberi
természetet, hanem abba belehatolva, annak körén belül végzi munkáját, etikai
tekintetben két következmény származik: egy pozitív és egy negatív jellegű.
Pozitív jelentősége abban áll, hogy
ezek szerint azok a kötelességek, amelyek az emberre az „új
életben” várnak, – általánosságban szólva, – tartalmilag nagymértékben
megegyeznek azokkal a kötelességekkel, amelyeket az általános
erkölcsiség ír elő neki. Amikor az általános erkölcsiséget szemügyre
vettük az Ige világánál, megállapítottuk, hogy igenis van „lex naturae”,
a „szívekbe írott”, vagyis az emberi természetben eredettől fogva
benne rejlő isteni törvény. Igaz, hogy a bűn okozta romlás folytán
az emberi tudatban csak olyan homályosan és töredékesen szólal meg, hogy
Isten akaratát belőle sohasem érthetnénk meg. De azért így is Isten „egyetemes
kegyelmének” a bizonysága és ajándéka. Mivel Isten a tőle elszakadt
emberi életben is féken tartja a bűn hatalmát, ezért van az emberi
életben mindig bizonyos fajta és bizonyos mértékű erkölcsiség is, amelyhez
az ember az Ige világossága nélkül is, pusztán „lumen naturale”,
a közönséges emberi ész vezetése mellett igazítja cselekedeteit. Amikor
az Igében megszólaló Isten átveszi az uralmat az ember élete
felett, akkor sem mond lényegileg mást az ő követelményeiben, mint ami
a „természeti törvényben” már benne foglaltatott. Ugyanazt, amit ez
a törvény a felismerhetetlenségig eltorzulva tolmácsolt az ő
akaratából, az Igében foglalt „lex revelata” félreérthetetlen és hiteles
tisztaságában adja tudtunkra. Az Ige nem érvényteleníti a „szívekbe
írt törvényt”, hanem ellenkezőleg: kivilágosítja és kiélezi azt.
Megállapítható ez mindig, amikor
az Ige általános szabályokat, vagyis „törvényt” szab elénk az életünk
tartalmát kitevő cselekedeteinkre vonatkozólag. Így a tízparancsolatban
az „első kőtáblán” foglalt parancsolatok sajátos jellegűek ugyan, mert
bennük arról van szó, milyen viszonyban éljen Izrael népe az ő Istenével,
aki minden nép közül éppen vele kötött „szövetséget”. De mikor a „második
kőtáblára” kerül a sor, amelyen arról van szó, milyen erkölcsi rendet
követel meg Isten az ővele szövetséges viszonyban élő nép körében, akkor
már a „lex naturae” olyan követelményei szólalnak meg, amelyeket egy vagy
más formában minden nép erkölcsisége ismer és elismer.
A tízparancsolat „két
kőtáblája” között téves dolog úgy felfogni a viszonyt, hogy az egyik
az Isten iránt, a másik a felebarátaink iránti kötelességeinket
mutatja fel. Alapjában félreérti az egészet az, aki szem elől téveszti,
hogy eleitől mindvégig Isten iránti kötelességeinkről, pontosabban: Izrael
népének az ő Isten iránti kötelességeiről van itt szó. Csak míg
az „első tábla” általában arról szól: milyen kizárólagos és feltétlen
odaadással tartozik Izrael népe az ő Istenének, addig a második
néhány lényeges vonással részletezi is azt: milyennek kell lennie Izrael népe
életének úgy, amint az tagjainak egymás közti viszonylataiban folyik, hogy
megfeleljen az ő Istene igényeinek. Az „első tábla” tehát, azt
mondhatjuk, „formai etikai”, a „második tábla” meg „tartalmi etikai”
szempontból világítja meg Izrael népének kötelességeit. Az utóbbinak
a tartalmára áll az, hogy benne voltaképpen a „lex naturae” jelenik
meg teljes tisztaságában.
Az Ótestamentumnak erkölcsi
tanításban talán leggazdagabb alkotóeleme: a „bölcsességirodalom”
is első tekintetre kiábrándítóan hat mindenkire, aki valamilyen
magasröptű, rendkívüli, heroikus erkölcsiséget keresne benne. Például azok
a szorgalmas munkára, józan mértékletességre, békességes emberi
együttélésre vonatkozó intelmek, amelyekkel telve van a Példabeszédek
könyve, lényegükben véve nem mondanak mást, csak olyasmit, aminek
a helyességével minden értelmes ember magától is tisztában van.
Jézus az Ótestamentum egész
erkölcsi törvényadását ebben az „aranyszabályban” foglalja össze: „Amit
akartok, hogy az emberek tiveletek cselekedjenek, mindazt ti is úgy
cselekedjétek azokkal – mert ez a törvény és a próféták.” (Mt 7,12).
Ez sem más, mint a „lex naturae”-nak felülmúlhatatlan summás
megfogalmazása. Első tekintetre úgy tűnik ugyan fel, mintha csupán „formális
etikai” elv volna, vagyis semmit nem mondana arról, hogy mi legyen hát az, amit
cselekednünk kell. De ez csak sommás jellegének a következménye. Ez
a meghatározás: „Amit akartok, hogy az emberek tiveletek
cselekedjenek”, világosan utal az emberi természetre, a belőle fakadó
vágyakra és szükségletekre. És ebből nyilván következik az a sokféle
„tartalmi” tennivaló, amellyel az ugyancsak az emberi természetben
gyökerező kölcsönösség alapján ki-ki tartozik a másik emberrel szemben.
Ugyanezt az alapelvet, ha nem is ilyen tökéletes megfogalmazásban, vagy
talán egyáltalán nem is tudatosan vallott formában, meg lehet találni minden
erkölcsiségnek a mélyén. (Legalább úgy, mint másokkal szembeszegezett
követelményt igaznak tartja minden ember, még az is, aki magára nézve nem
hajlandó kötelezőnek elismerni.) Jézus tanításában előforduló megformulázását
legjobban megközelíti az a Konfuciusz tanításában elhangzó szabály,
amely negatív formában állítja fel az elvet: „Ne cselekedjél olyat, amit
ne akarnál, hogy veled cselekedjenek!”
Jézus erkölcsi tanítása
lépten-nyomon szembehelyezkedik a környezetében érvényesülő
erkölcsiséggel. (Hogy ez az erkölcsiség nemcsak a „lex naturae”
alapján, hanem már az ótestamentumi „lex revelata” hatása alatt is alakult
ki, az éppen az imént elmondottak értelmében nem zavarhat most bennünket.)
Közelebbi vizsgálatnál mindig kiderül, hogy az ilyen szembehelyezkedésre
a „lex naturae” elégtelen megértése és követése ad okot. Az emberek
bizonyos korlátok közé szorították a „lex naturae” iránti
engedelmességüket. Annak követelményeivel ilyen vagy olyan kompromisszumra léptek,
s bizonyos feltételek mellett készek voltak megfelelni azoknak. (Például
a másik fél részéről való viszonzás esetében stb.) De ezen a határon
túlmenni nem voltak hajlandók. Jézus ezeket a korlátokat állandóan
döntögette, s így azt mondhatnánk, nem tett egyebet az ő erkölcsi
tanításával, csak radikalizálta a „lex naturae” követelményeit.
Jellemző e tekintetben tanításának
a módszere is. Természetesen gyakran hivatkozik az Ótestamentumra is,
mint a környezete által elismert tekintélyre. „Nem jöttem, hogy
eltöröljem, hanem hogy betöltsem.” (Mt 5,17). Azután ugyanilyen tekintélynek
a hangján szólaltatja meg a maga gondolatait is. „Hallottátok, hogy
megmondatott a régieknek… én pedig azt mondom néktek.” (Mt
5,21–22 stb.) „Parancsolatokat” közöl (Jn 15,10 stb.), nem
tanácsokat. Felülről szól bele az emberek életébe, nem egyenrangú félként
tárgyal velük ügyeikről. Azonban a tekintélyének ez a szava nála
mindig egyszerűen az igazság szava volt, amely ki akart világosodni
az emberek előtt. Érvényesülni ez a tekintély sohasem az emberek
belátásának ellenére akart, hanem éppen belátásuk révén. Ha vitába szállt
az emberekkel, nem akart mást, mint komolyan és becsületesen
végiggondoltatni velük azt, amit ők maguk is igaznak kellett, hogy tartsanak,
de aminek megértésében félúton vagy még azon is innen elakadtak. Ennek
legszemléletesebb példája az irgalmas samaritánusról szóló példázat,
illetve az a benne foglalt tanítás, amely szerint a felebaráti
szeretet nem ismerhet megkülönböztetést ember és ember között. A példázat
éppen arra való, hogy ennek az igazságnak a felismerésére rávezesse
azt a „törvénytudót”, akinek Jézus elmondotta. Eddig abban
a szűkkeblűségben leledzett, hogy a felebaráti viszonyt csak
a maga népebeliekkel vállalta, de a samaritánusok gyűlölt fajtájához
tartozókat kirekesztette belőle. Nem is gondolt olyan eshetőségre, amilyenről
Jézus mondott el neki egy történetet, amikor zsidó ember szorulhat rá egy
samaritánus szerető szolgálatára, hogy el ne pusztuljon. Ilyen esetnek
a világánál lehetetlen volt el nem ismerni, hogy a felebaráti viszony
csakugyan fennáll minden elválasztó emberi különbség ellenére is.
Pál apostol is azt az egész
erkölcsiséget, amelyet Isten az újtestamentumi Igében megkíván, ezért
jellemezheti egyszerűen úgy, mint értelmes életet. „Járjatok nem mint bolondok
(asophoi), hanem mint bölcsek (sophoi)” (Ef 5,15). És amit általában
erkölcsileg helyesnek tartanak az emberek, az – legalább nagyjában és
egészében – kötelező szerinte a Jézus Krisztus híveire is. „Amelyek csak
igazak, amelyek csak tisztességesek, amelyek csak igazságosak, ha van valami
erény, és ha van valami dicséret, ezekről gondolkodjatok” (vagyis ezekre
törekedjetek) (Fil 4,8). Amióta a „világosság fiaivá” lettek, még csak
sokkal inkább kötelező rájuk nézve mindaz, amit – bár homályban tapogatózva –
már akkor is helyeseltek, amikor „valának régen sötétségben” (Ef 5,4).
Ez az ige szerinti és
az általános emberi erkölcsiség között mutatkozó jelentős megegyezés
természetesen csak még szembeszökőbb az olyan esetekben, amikor az utóbbi,
– az általános emberi erkölcsiség, – már az Ige hatásai alatt alakult
azzá, ami. Az Ige életformáló hatalma ugyanis nemcsak közvetlenül
érvényesül azoknak az életében, akik uralmának engedelmesen alávetik
magukat, hanem közvetve is, tudniillik az ilyenek révén mások életében is,
akikkel együtt élnek, sőt végeredményben arra az általános életre is,
amelyben benne élnek. Ebben áll az Igében megszólaló isteni törvénynek
az a „harmadik haszna”, (usus legis tertius), amelyet a fentebb
tárgyalt másik kettő mellett emlegetni szoktak a régiek, éspedig ezen
a néven is: „usus legis politicus”.
Az emberi társas együttélés (a
szó legtágabb értelmében vett „polis”) a maga egészében is hasznát látja
annak, ha benne az Ige szól és hat. Az Igében való hitre és ennek
révén az Ige szerinti életre nem jut ugyan el mindenki, de annak
következtében, hogy egyesek eljutnak, a többiekben is általában tisztul és
világosodik a „lex naturalis” ismerete. A Szentlélek különleges
munkája nélkül ebből még nem lesz a szó igaz értelmében Isten akarata
szerint való élet, de emelkedik a színvonala az emberek közötti
becsületességnek és jóságnak: annak a „justitia civilis”-nek, amely külső
megnyilvánulásaiban nagyban megegyezik az Ige szerinti élettel. Ez
a „justitia civilis” sohasem téveszthető össze azzal
a „justitiá”-val, amely megállhatna Isten ítélőszéke előtt („justitiam
coram Deo”). Ilyennel az ember nem rendelkezhet bűnös volta miatt. Csak
Isten kegyelmének az ajándékából tulajdoníttathatik neki. De az emberek
egymás közti viszonylatában nagyon megbecsülendő a „justitia civilis”
valósága. És mivel az Ige szerinti élet több ennél, nem lehet kevesebb
sem. Isten parancsolatai – általánosságban szólva – nem állítanak szembe
bennünket ennek a követelményeivel, hanem csak arra késztetnek, hogy még
másoknál is komolyabban igyekezzünk megfelelni nekik.
Mindezeket persze csak
„általánosságban szólva” állapíthatjuk meg, mert a Szentlélek szabadsága
nincs megkötve a tekintetben, hogy olykor az általános emberi
erkölcsiségtől eltérő, vagy azzal egyenesen ellentétes parancsokat is ne
adhasson. De az ilyen parancsok kivételesek. Csak mint a „vocatio
extraordinaria” esetei tarkítják a Szentléleknek azt a munkáját,
amely egyébként a „vocatio ordinaria” útjait járja. Nagyon bizonyosnak
kell lennie a Szentlélektől való vezettetése dolgában annak, aki erre
a vezettetésre hivatkozva olyasmit tesz, ami az általános erkölcsi
felfogással ellenkezik, és annak követőit megbotránkoztatja. Bármikor adódhat
ugyan az Ige szerinti életben olyan kivételes helyzet, amelyben
az ilyen ellentéteket – és természetesen minden velük járó következményt
is – vállalni kell. De az ilyen kivételek csak megerősítik
a szabályt, amelyet felállítottunk.
A szerző:
Victor János (Budapest, 1888. jún. 4. – Budapest, 1954. június 29.):
református lelkész, teológiai tanár, szerkesztő. Budapesten tanult,
a teológiát 1910-ben végezte el. Két évig bölcsészhallgató is volt, majd
egy évet Princetonban töltött, ahol teológiából baccalaureatusi fokozatot
szerzett. 1906-ban a Keresztény Ifjúsági Egyesület (KIE), majd
az 1910-ben alakult Magyar Evangéliumi Keresztény Diákszövetség (MEKDSZ)
utazótitkára. 1909-től a Diákvilág szerkesztője.
1913-tól Budapesten vallástanár, 1924-ben bölcsészdoktori és teológiai
magántanári címet szerzett. 1925-től teológiai tanár Budapesten, 1932-1949
között lelkipásztora a budapesti Szabadság téri egyházközségnek. 1949-től
haláláig ismét teológiai tanár Budapesten. A Református Egyházcímű hivatalos lapnak alapításától, 1949-től főszerkesztője
volt.
Az alábbi részlet Etika című művének a 7. fejezete, amiben
az isteni kegyelem és az emberi természet viszonyát fejti ki. Ez
a könyve más teológiai műveivel együtt ingyenesen letölthető a Magyar
Elektronikus Könyvtárból (mek.oszk.hu).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése