2018. augusztus 19., vasárnap

Napi áhítat - Az Úr neve


Az Úr neve
2018 - Áhítat, 2018. augusztus 19. vasárnap,

 Huba névnap van.

Sok Boldogságot a Névnapjukat ünneplőknek!


Hét témája: A harmadik parancsolat
2Móz 20,1–7

Isten szeretete éljen bennünk, s mély tisztelettel mondjuk ki az ő nevét.
„Akkor mondta el Isten mindezeket az igéket:
Én, az ÚR vagyok a te Istened, aki kihoztalak téged Egyiptom földjéről, a szolgaság házából.
Ne legyen más istened rajtam kívül!
Ne csinálj magadnak semmiféle bálványszobrot azoknak a képmására, amik fenn az égben, lenn a földön vagy a föld alatt a vízben vannak. Ne imádd és ne tiszteld azokat, mert én, az ÚR, a te Istened, féltőn szerető Isten vagyok! Megbüntetem az atyák bűnéért a fiakat is három, sőt négy nemzedéken át, ha gyűlölnek engem. De irgalmasan bánok ezer nemzedéken át azokkal, akik szeretnek engem és megtartják parancsolataimat.
Ne mondd ki hiába Istenednek, az ÚRnak a nevét, mert nem hagyja az ÚR büntetés nélkül azt, aki hiába mondja ki a nevét!
Magyarázat
Gyönyörű szép anyanyelvünk ellenére mi aztán tudunk szép magyarosat cifrázni. Szókincsünk a káromlásra is roppant gazdag, s nagyrészt magában foglalja Isten nevét. Megborzong még a lelkünk, testvérem, amikor halljuk? Vagy már hozzászoktunk? Hiszen valamiképpen divatossá lett, hogy a régen csúnya káromlások kötőszóvá váljanak, csak úgy pörögnek az istenes formulák az emberek ajkán. S minél többet emlegeti valaki ilyen módon, annál biztosabb, hogy számára Isten nem létezik. Ezért az sem jelent semmit, amit a textusban kiemelt igénk megfogalmaz, hogy „nem hagyja az Úr büntetés nélkül azt, aki hiába mondja ki a nevét”. Isten igazságszolgáltatásával nem tudunk mit kezdeni. Mert bármit mérlegelünk az erkölcsi kérdésekben, mindig több oldalról nézzük a dolgokat, s akkor nem tudjuk megfogalmazni, mi az, ami jó, ami Isten előtt kedves, és mi az, ami haragját vonja maga után. Tény és való, nem egyszerű úgy megélni az életet, hogy ne essünk az ítélkezés csapdájába, másrészt ne mi magunk tegyünk faragott képet teherként egymás nyakába. Hiszen Isten lénye olyan sokoldalú és olyan gazdag. Egy biztos, ígéretei „ámenek”. „De irgalmasan bánok ezer nemzedéken át azokkal, akik szeretnek engem és megtartják parancsolataimat.” (8. v.) Isten szeretete éljen bennünk, s mély tisztelettel mondjuk ki az ő nevét.
Imaáhítat
Könyörögjünk országunk vezetőiért és állampolgáraiért! (Róm 13,1–7)
(Ujváriné Szabó Anikó)




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése