Törvény és kegyelem
A kép két kezet ábrázol. A kézfejeken egy-egy szó olvasható.
Az egyiken ez a rövid szó: "Törvény". Ez jelenti Isten egyik háztartását. Úgy szoktuk nevezni, ez a törvény háztartása Isten üdvtervében. Időben a Sínai-hegyi törvényadással kezdődött, és az érvényességi ideje Bemerítő Jánosig tartott (Lk 16, 16a).
Isten az Egyiptomból kivezetett, és a pusztában Kanaán, az ígéret földje felé vándorló népének adta. Bölcs előrelátása ismerte népe gyengéit. Ezt végső sorban népe megtartására adta. Ha nem adta volna, akkor Izráel összeelegyedett, beolvadt és elveszett volna a kor bálványimádó néptengerében. Isten akarta, hogy a törvény által népe tőle függjön. Hogy népe a törvény tiltásával távol legyen mindattól, ami elválasztja Istenétől. Életük minden területét és megnyilvánulását szabályozta.
A törvény minden parancsát kínos pontossággal be kellett tartaniuk, mert aki nem tartotta be, az kérlelhetetlenül Isten ítélete alá esett és meghalt, vagy agyonkövezték.
Cselekedd és élsz! Az első mindig az ember felé szóló isteni követelmény végrehajtása, és utána következett Isten áldása. Izráel azonban soha nem tudta végrehajtani a törvény követelményeit, Isten kedvére járni mindig képtelen volt.
Isten célja az is volt, hogy Izráel eljusson oda, hogy maga is belássa, hogy a törvényt soha saját erejéből betölteni nem tudja, s hogy szívéből sóvárgó vágyakozás és kiáltás szálljon fel Istenhez a megígért Szabadító után. Ezért a törvényt Krisztusra vezérlő mesterül adta (Gal 3,24).
A másik kézfejen ez a szó van: "Kegyelem", s kinyújtott ujjával a golgotai keresztre mutat. Arra, akit Isten küldött el, aki Isten elhatározott akaratából és rendeléséből adatott (Csel 2,23a). Isten bocsátotta ki az Ő Fiát, aki asszonytól lett, törvény alatt lett, azért, hogy a törvény alatt levőket kiváltsa (Gal 4,4b). Az Ádám engedetlensége miatti átkot magára vette, átokká lett érettünk (Gal 2,13), hogy mi Isten megigazítottjai, helyreigazítottjai legyünk, hogy Ő általa, Jézus Krisztus által nyerjük el a fiúságot.
Itt semmiféle cselekedetnek nincs helye. Isten rendelte el, s a Fiú cselekedte meg. A kéz azért mutat a keresztre, hogy lássam, hogy átkomat Ő vette magára, Ő vette le rólam.
A kép két kezet ábrázol. A kézfejeken egy-egy szó olvasható.
Az egyiken ez a rövid szó: "Törvény". Ez jelenti Isten egyik háztartását. Úgy szoktuk nevezni, ez a törvény háztartása Isten üdvtervében. Időben a Sínai-hegyi törvényadással kezdődött, és az érvényességi ideje Bemerítő Jánosig tartott (Lk 16, 16a).
Isten az Egyiptomból kivezetett, és a pusztában Kanaán, az ígéret földje felé vándorló népének adta. Bölcs előrelátása ismerte népe gyengéit. Ezt végső sorban népe megtartására adta. Ha nem adta volna, akkor Izráel összeelegyedett, beolvadt és elveszett volna a kor bálványimádó néptengerében. Isten akarta, hogy a törvény által népe tőle függjön. Hogy népe a törvény tiltásával távol legyen mindattól, ami elválasztja Istenétől. Életük minden területét és megnyilvánulását szabályozta.
A törvény minden parancsát kínos pontossággal be kellett tartaniuk, mert aki nem tartotta be, az kérlelhetetlenül Isten ítélete alá esett és meghalt, vagy agyonkövezték.
Cselekedd és élsz! Az első mindig az ember felé szóló isteni követelmény végrehajtása, és utána következett Isten áldása. Izráel azonban soha nem tudta végrehajtani a törvény követelményeit, Isten kedvére járni mindig képtelen volt.
Isten célja az is volt, hogy Izráel eljusson oda, hogy maga is belássa, hogy a törvényt soha saját erejéből betölteni nem tudja, s hogy szívéből sóvárgó vágyakozás és kiáltás szálljon fel Istenhez a megígért Szabadító után. Ezért a törvényt Krisztusra vezérlő mesterül adta (Gal 3,24).
A másik kézfejen ez a szó van: "Kegyelem", s kinyújtott ujjával a golgotai keresztre mutat. Arra, akit Isten küldött el, aki Isten elhatározott akaratából és rendeléséből adatott (Csel 2,23a). Isten bocsátotta ki az Ő Fiát, aki asszonytól lett, törvény alatt lett, azért, hogy a törvény alatt levőket kiváltsa (Gal 4,4b). Az Ádám engedetlensége miatti átkot magára vette, átokká lett érettünk (Gal 2,13), hogy mi Isten megigazítottjai, helyreigazítottjai legyünk, hogy Ő általa, Jézus Krisztus által nyerjük el a fiúságot.
Itt semmiféle cselekedetnek nincs helye. Isten rendelte el, s a Fiú cselekedte meg. A kéz azért mutat a keresztre, hogy lássam, hogy átkomat Ő vette magára, Ő vette le rólam.
Ez számomra ajándék, ingyen
kegyelem (Ef 2,8-9).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése