Cseri Kálmán: Aggódás helyett
imádság
Isten ezen a reggelen egy határozott nemet és
egy bátorító igent állít elénk ebben az Igében. A nem így hangzik:
"Semmiért ne aggódjatok" és az igen így: "kéréseiteket vigyétek
Isten elé."Aggodalmaskodás helyett imádkozás - ez a program, amit Isten
készített nekünk erre az évre.
Mit jelent az aggodalmaskodás és mit jelent az
imádkozás a szó bibliai értelmében? Az aggodalmaskodás gyökere mindig az a
félelem, hogy Isten holnap hátha már nem lesz Isten, vagy hátha elfeledkezik
rólunk, vagy hátha adódik olyan helyzet, amelyikben Ő is tehetetlen.
Az aggodalmaskodó ember azt képzeli,
hogy ő látja reálisan a helyzetet, holott az igazság az, hogy sok elképzelt baj
aggasztja és sok lehetséges problémával foglalkozik. Valósággal igézet alá
kerül. Az aggályai belerágják magukat egyre mélyebben a szívébe és egyre inkább
abban a képzelt világban él, ami esetleg lehetséges, hogy eljön és azok a bajok
bekövetkeznek és egyre jobban eltávolodik a valóság talajáról. Szinte
megbűvölik az aggályai és mint ahogy a nyuszi, amikor az úton reflektorfénybe
kerül, megdermed és nem tud mozdulni, így jár az aggodalmaskodó ember is saját
aggályainak a bűvöletében. Képtelen emlékezni a múltnak az áldásaira és nem tud
igazán bízni abban az Istenben, Aki egészen bizonyos, hogy holnap is ugyanolyan
Isten lesz, mint tegnap volt és egészen bizonyos, hogy nem feledkezik el rólunk
véletlenül sem és egészen bizonyos, hogy nem lesz olyan helyzet, amelyikben Ő
tehetetlen.
Isten nagyon határozottan tiltja az
aggodalmaskodást az övéinek. Miért? Mert az aggodalmaskodás gyökere mindig a
hitetlenség. Az imádságnak a tápláló gyökere pedig az Istenbe vetett bizalom.
Az aggodalmaskodás elszívja az energiánkat az imádkozás megsokszorozza és
mozgósítja azokat. Az aggodalmaskodó ember csőlátásban szenved, csak az
elképzelt bajokat és nehézségeket látja. Az imádkozónak tágas a horizontja: a
láthatatlanokat is komolyan veszi. Az aggodalmaskodó csak a nehézségeire, az
ellenségeire és többnyire csak önmagára néz. Az imádkozó ezeken túl Istenre néz
és komolyan számol vele és számít rá.
Az aggodalmaskodó meg van győződve
arról, hogy van oka félni. Az imádkozó meg van győződve arról, hogy van oka nem
félni. Az aggodalmaskodó úgy érzi, összeroskad a teher alatt. Az imádkozó
minden alkalommal megerősödik abban, hogy nem egyedül kell hordoznia a terheit
és a nehezebb részét Jézus viszi. Az aggodalmaskodó ember sokszor eleve lemond
a győzelemről, a megoldásról. Az imádkozó pedig szent kíváncsisággal várja:
vajon most, ebben a helyzetben hogyan mutatja meg majd Isten az Ő hatalmát és
szeretetét. Az aggodalmaskodó - ahogy Jézusnál olvastuk - a holnap gondját is
hordozza már ma és persze, hogy nem bírja. Az imádkozó a ma terheit és
feladatait hordozza csak.
Nem az aggodalmaskodó áll a valóság
talaján, mert az képzelt világban él, az elképzelt bajok világában. Az imádkozó
ember áll a valóság talaján, aki számol a tényekkel, a néha nagyon szomorú és
szorongató tényekkel, de ugyanilyen valóságosan számol a legfőbb tényezővel: a
világmindenség Urával, Akihez ő bizalommal fordulhat az imádságban.
Ne aggodalmaskodjatok, hanem
imádkozzatok- ez Isten határozott parancsa ma hozzánk. Jó lenne, ha ezt minden
részletében végiggondolnánk, s engednénk, hogy leszivárogjon a szívünk mélyére,
hogy belevésődjön az emlékezetünkbe, elkíséreljen minket az egész esztendőre és
adott esetben nagy segítség legyen a számunkra. Már ma kezdjük ezt el:
"Semmiért ne aggódjatok, hanem kéréseiteket vigyétek Isten elé."
Erre annál nagyobb szükségünk van,
mert nap, mint nap egyre ijesztőbb események történnek, amik azt sugallják,
hogy okunk van az aggodalmaskodásra. Évek óta folyik egy szörnyű háború a
közvetlen közelünkben, amit mi is, az egész világ is tétlenül és tehetetlenül
néz. Amit valamikor csak krimikben láttunk, az ma már itt zajlik az utcáinkon
világos nappal, este és éjjel egyaránt. Van, ami mától kezdve száz százalékkal
lesz drágább és kedvesen mondta tegnap este itt valaki az ismerősének: ha
holnaptól kezdve felhívlak és hosszan beszélsz, ne vedd rossz néven, ha
közbeszólok: drágám rövidebbre fogjad. Van, ami csak hatvan százalékkal, van
ami nem tudjuk, hogy mennyivel, majd csak akkor derül ki, amikor nem tudjuk
kifizetni. Úgy tűnik, hogy gyermekeinket és az ifjúságunkat nem tudjuk
megvédeni attól a sok lelket romboló, gondolkozást torzító szennytől, ami a
filmeken, reklámokon, kialakuló szokásokon és egyéb csatornákon keresztül bejön
hozzánk. A közélet felelőseiből sokszor éppen a felelősség hiányzik. És az
egyházak sem állnak hivatásuk magaslatán. Ha csak azt nézi valaki, hogy a
legtöbb gyülekezetben az elmúlt évben is több volt a temetés, mint a
keresztelő, már oka van az aggodalomra. A tévtanítások pedig szaporodnak, mint
a gomba.
Méltán kérdezheti az ember: hova fog
ez vezetni? Mi lesz ennek a folytatása? Kiszámíthatatlan nyomorúságok következhetnek
még ránk. És aki csak ezt látja, az meg van győződve: minden okunk megvan az
aggodalmaskodásra. Aki azonban a teljes valóságot látja, mert ez annak csak egy
töredéke és látja ennek a világnak az Urát is, aki nemcsak a láthatókra, hanem
a láthatatlanokra is, az mégis reménységgel néz előre, mert nemcsak az esetleg
bekövetkezhető bajokat, nyomorúságokat veszi számba, hanem nagyon komolyan
számol Istennel is. S tudja azt, hogy Ő változatlanul Ura a világnak és a
helyzetnek ebben az évben is, és miközben a maga világmindenségre is kiható
nagy tervét meg fogja valósítani, aközben gondja van ránk, kicsi emberkékre,
külön-külön személy szerint, mert mi nagyon fontosak vagyunk Neki.
Ezért bátorít arra, hogy menjünk
Hozzá és Neki mondjuk el mindig a kéréseinket. Ő azokat hallja és azokra
válaszolni fog. Ez az Isten mondja most nekünk 1995. első reggelén:
"Semmiért ne aggódjatok, hanem kéréseiteket vigyétek Isten elé."
Ennyit az aggodalmaskodásról.
Mit ért a Szentírás imádságon?
Testvérek, olyan jó lenne, ha egyszer mindenféle képmutatást félretéve, meg
látszatról lemondva, becsületesen szembenéznénk azzal a ténnyel, hogy nagyon
sok embernek fogalma sincs arról: mi az imádság. Egy sor vallásos ember nem
tudja, mit jelent imádkozni, mit tanít nekünk Jézus Krisztus az imádságról. A
legtöbb embernek egyfajta elvi lehetőség az imádkozás, amivel végszükség esetén
élhet, aki akar. Amikor már "csak az imádság segít:" Ez a mondás sok
mindent elárul. De nem él vele a végszükség esetén sem, a bajban is legfeljebb
emlegeti sok ember Isten nevét, de nem tud Vele beszélgetni, nem tanulta meg az
imádságnak a nyelvét.
Sokan pedig összetévesztik az
imádkozást az idézéssel. Idézeteket mondanak, felmondanak Istennek bizonyos
szöveget. Valaki valamikor leírt valamit és azt ismételgetik, ha kell sokszor
egymásután és azt gondolják: ez az imádság.
Amikor Jézus az imádságról beszél,
mindig azt mondja, hogy leginkább ahhoz hasonlít, amikor egy kisgyerek kiönti
szívét az apjának. Lehet, hogy lihegve mondja el, amit mond, mert éppen
menekül, fél. De hozzá menekült és neki önti ki a félelmét. Lehet, hogy sírva
mondja el és közben még hüppög, mint ahogy a kicsik szokták elmondani néha a
panaszaikat. Összetört mondatokban, szaggatottan mondja el, vagy nagyon
egyszerűen. De hitelesen, mert ezt mondja, ami éppen a szívében van. És ő
mondja, nem másnak a szövegét idézi. És azzal a bizonyossággal mondja, hogy
annak, akihez szól érdemes elmondani, mert ő figyel rá, ő szeret és intézkedni
fog. Van értelme annak, hogy elmondja neki. Éppen ezért, mire elmondta, meg is
nyugszik. Abbamarad a sírás, feloldódik a szorongás és várja az Atya válaszát.
Ezt jelenti imádkozni. Kiöntöm a
szívemet, azt mondom el Neki, ami éppen bennem van és ezzel a bizalommal
mondom.
Alapigénk szavaival: "Semmiért
ne aggódjatok, hanem az imádság és könyörgés alkalmával..." Tehát annak
alkalma van. Az imádság és könyörgés az imádkozó ember programjában benne van.
Olyan, mint a reggeli mosakodás, borotválkozás, fogmosás, reggelizés, felöltözés.
Enélkül nem lehet elindulni, legalábbis az utóbbi nélkül. Van aki kihagy
bizonyos fokozatokat, meg néha szükséghelyzet van, de felöltözni muszáj,
anélkül nem mehetek el a munkába. Ez benne van a programban. Meg valamit enni
napközben, ha nem szoktunk is nyugodtan vagy rendszeresen, muszáj, mert másképp
nem bírom.
Ugyanígy: imádkozni is muszáj, mert
másképp nem bírom. Eltévedek, eltévesztem, tanácstalan maradok. Az Atyával a
kapcsolatot tartani kell, ez létfeltétel, életszükséglet. És hozzátartozik a
mindennapokhoz, úgy mint a légzés. Sokszor nem is számolom, hányszor imádkoztam
ma. Azt sem tudom, hányat lélegeztem, de anélkül nem tudok élni. Az
imádkozásról így beszél a Biblia. Lehet egyébként a vallásos embernek
imaszövegeket mondania különböző előírt alkalmakkor, de ez a másik az igazi
imádkozás.
Mikor van a te életedben az imádság
és a könyörgés alkalma? Van-e olyan idő, amit erre biztosítunk, mert másképp
nem lesz belőle soha semmi. Majd, ha lesz időm... Ilyen nem lesz. Tegnap este
láttuk az idézett versből, hogy valami mindig közbejön. Ezt biztosra lehet
venni. Éppen azért, mivel ennyire fontos, az Ördög gondoskodik arról, hogy
valami mindig kiszorítsa, meghiúsítsa vagy legalább megkurtítsa az
imádságainkat. Ez csak úgy megy, ha benne van a programban és nem szoríthatja
ki semmi más.
Az imádság és könyörgés alkalma.
Mikor lesz az nekünk mától kezdve? Boldog ember az, aki az Istennek való
engedelmeskedést ezzel kezdi, hogy kijelöli az imádság és könyörgés alkalmát. A
legbiztosabb kora reggel. Mert egyébként kiszorítják a napi teendők, este meg
már belealszunk a harmadik mondatnál.
Annak tehát van alkalma. És mit mond
el az Ige az igazi imádságról? Négy világos szakaszát különbözteti meg
alapigénk az igazi imádságnak:
1., "Az imádság és könyörgés
alkalmával." Miért mondja kétszer? Miért nem elég azt mondani: az imádság
alkalmával? Azért mert két különböző dologról van szó. Az első: Isten imádása.
Amikor Isten személye lesz nagyon fontos számomra. Még nem a kéréseimmel jövök,
majd a végén... Ő maga a fontos, Akihez beszélek. És mivel kicsi a hitem és
igyekszik sok mindent megingatni, szükségem van arra, hogy tudatosítsam
magamban újra és újra, hogy kihez beszélek. Mondjam el: Te vagy az én szerető
mennyei Atyám. Köszönöm, hogy gyermekeddé fogadtál. Én tudom a legjobban, hogy
nem érdemlem meg. Az imádás ezt jelenti. Az imádás és a könyörgés az más, az
majd utána jön.
Imádással kezdődik. Tudom-e: kihez
beszélek? És mivel hajlandó vagyok elfelejteni, ezért újra és újra
emlékeztessem magamat rá. Lehet, hogy ostobaságnak tűnik sokak számára, de
akinek az imádság már harc is, aki komolyan veszi ezt, mint fegyvert is, az
tudja milyen fontos, hogy ez friss legyen bennünk és minden imádkozásunk elején
megerősítsük magunkat abban, hogy annak hisszük Istent, akinek Ő magát
kijelenti. Az Ő nagy tetteit nem felejtettük el. Tudni akarjuk, hogy most kihez
imádkozunk mielőtt a kéréseinkkel nekirontanánk.
Egy példát említek: Dávid sokszor
volt nehéz, szorongatott helyzetben. Egy alkalommal megint Saul üldözte. Minden
bokorból orgyilkosok leselkedtek rá. Bizonytalanná vált a jövője. Nem tudta
hova tenni az egészet, hiszen Isten azt ígérte: te leszel Izrael királya, s
mint egy kivert kutya bujdosik, menekül. Senki nincs mellette és éppen nagyon
kritikussá vált a helyzet. Imádkozik. És mit mond az imádságában? Így kezdi:
"Isten a mi oltalmunk és erősségünk. Igen bizonyos segítség a
nyomorúságban." Nem azt mondja: Istenem, már megint nagy nyomorúságban
vagyok, gyere gyorsan és segíts. Veszi a fáradságot és rászánja az időt, hogy
tudatosítsa magában: kitől kér ő most segítséget. Attól, akitől már oly sokszor
kapott. Attól, akinek a neve is az: Segítő. Szinte elég ezt mondani: te vagy a
Segítő, s be is lehetne fejezni: ámen. Nem kell azt magyarázni, hogy bajban
vagyok, hát tudja Ő azt. Nekem van szükségem arra, hogy tudjam, hogy Ő tudja mi
van velem. És ha igazán hiszek Benne, ez elég. Nem sok szövegre van itt
szükség, hanem hiteles, igazi bizalomra. Ezt kell megvallanom, hogy bízom
Benned. Körülvesz a veszedelem, semerre nem látok kiutat, de hiszem azt, hogy
Te onnan is tudsz kiutat mutatni, ahonnan én nem látok. Az, hogy nem látom, nem
azt jelenti, hogy nincs. Már érzi az ember, hogy emeli fel az imádság Istenhez
közelebb. Kiemeli abból a veremből, amiben éppen van.
Emelkedett szemléletre az ilyen
igazi imádság segíti el az embert. Aztán folytatja: Azért nem félünk, ha bármi
történne is velünk. Elsorolja Isten tetteit: "Lássátok meg az Úr tetteit,
Aki hadakat némít el a föld széléig, ívet tör, kopját ront, hadiszekereket éget
el tűzben. Csendesedjetek és ismerjétek el, hogy én vagyok az Isten." És a
végén jön a hitvallás: a Seregek Ura velünk van, Jákób Istene a mi várunk.
(Zsolt. 46.)
Nem kell rimánkodni, nem kell Istent
meggyőzni arról, hogy most jönnie kell. Meg kell vallanom, hogy kicsoda Ő. Az
imádság imádással kezdődjék- ezt hangsúlyozza alapigénk.
Testvérek a világ nem tudja Istent
imádni. Istent csak az övéi tudják, akikben az Ő Lelke lakozik. Ez a mi
feladatunk ezen a világon és akkor ugyanakkor a mi kiváltságunk is. Ez előleg
már a mennyből, mert a mennyben az üdvözültek csak ezt fogják csinálni. Örökkön
örökké imádják, imádjuk a Mindenhatót. Milyen nagy dolog az, hogy ezt már itt
elkezdheti valaki. Ezer gondja, sok nyomorúsága, megoldhatatlannak látszó problémái
között. S aki megtanulja így Istent imádni, annak megnyílik a szíve Előtte.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése