Alapige
„Ekkor odament az írástudók közül egy, aki hallotta őket
vitázni, és mivel tudta, hogy Jézus jól megfelelt nekik, megkérdezte tőle:
„Melyik a legfőbb az összes parancsolat közül?” Jézus így válaszolt: „A legfőbb
ez: Halljad, Izrael, az Úr, a mi Istenünk, egy Úr, és szeresd az Urat, a te
Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből, teljes elmédből és teljes
erődből. A második ez: Szeresd felebarátodat, mint magadat. Nincsen más,
ezeknél nagyobb parancsolat.” Az írástudó ezt mondta neki: „Jól van, Mester, helyesen
mondtad, hogy egy Isten van, és rajta kívül nincsen más; és ha szeretjük őt
teljes szívünkből, teljes elménkből és teljes erőnkből, és ha szeretjük
felebarátunkat, mint magunkat, sokkal több az minden égő és véres áldozatnál.”
Jézus pedig, amikor látta, hogy értelmesen felelt, ezt mondta neki: „Nem vagy
messze az Isten országától.” És többé senki sem merte őt megkérdezni.”
(Rádiós evangélizáció, elhangzott a Kossuth Rádió református
félórájában 1995. augusztus 30-án, a bevezető beszélgetés után Cseri Kálmán
lelkipásztor szolgálatával)
***
Ennek a jelenetnek a vége nagyon meglepő. Egy írástudó
megfigyelte, hogyan válaszol Jézus rosszindulatú támadóinak a ravasz
kérdéseire. Elcsodálkozott Jézus nyugalmán, szellemi fölényén, verhetetlen
bölcsességén. Ő is odalépett hozzá, és feltett egy kérdést: Melyik a
legfontosabb parancsolat? Abban az időben minden vallásos izraelitának 248 parancsot
és 365 tilalmat kellett betartania. Méltán érdekelte hát ezt az embert: ezek
közül melyik a legfontosabb?
Jézus szelíden válaszolt: A legnagyobb parancs ez: Szeresd az
Urat teljes szívedből, és szeresd felebarátodat, mint magadat. Megörült erre az
írástudó: „Jól van Mester, helyesen mondtad..., hogyha szeretjük Istent és a
felebarátot... az több minden áldozatnál.” Jézusnak is tetszik az írástudó
válasza, mert ezt olvassuk: „Látta, hogy értelmesen felelt.” S az olvasó itt
várná, hogy Jézus lelkesedni fog: a sok ellenség közt végre egy barát, egy
értelmes ember, aki egyetért vele, fontos vallási kérdésben kikérte a
véleményét, s íme hasonlóan gondolkoznak. Jézus azonban ezzel a hűvös mondattal
zárja a beszélgetést: „Nem vagy messze az Isten országától.”
Van ebben valami elismerés és biztatás is: Nem vagy messze,
közelebb vagy Isten országához, mint azok, akiket ezek az igazságok egyáltalán
nem érdekelnek. De van benne súlyos ítélet is: ugyanúgy kívül vagy Isten
országán, mint azok, akik messze vannak tőle. Még kell tennie néhány lépést,
talán csak egyet, de az döntő lépés: belépni Isten országába, az Ő királyi
uralmába, a vele való közösségbe, az üdvösségbe.
Eszerint tehát van, aki messze van ettől, van aki közel van
hozzá, és van aki benne él. - Mindnyájan úgy születünk, hogy messze vagyunk
Isten országától. Nincs vele kapcsolatunk, és nem akarunk neki engedelmeskedni.
Nem is ismerjük Őt. Az ilyen ember nem feltétlenül tagadja Istent, de közönyös
vele szemben. Gyakorlatilag kimarad az életéből, nélküle él.
A vallásos ember ennél közelebb van már Istenhez. Ez az írástudó
például alaposan ismerte a Bibliát, egészen bizonyos, hogy megtartotta az
előírt ünnepeket, tudta fejből nemcsak a Tízparancsolatot, hanem az Ószövetség
egyéb, fontosabb részeit is. Egyet is értett mindazzal, amit a Szentírás mond.
Mégsem volt üdvössége, s Jézus szerint nem volt bent az Isten országában. Még
egy döntő lépésre szüksége van. Mi az?
A Hegyi beszédben így fogalmazza ezt meg Jézus: „Nem mindenki,
aki ezt mondja nekem: Uram, Uram, megy be a mennyek országába, hanem aki
cselekszi az én mennyei Atyám akaratát.” (Mt7,21(link is external).)
Aki cselekszi. Fontos ismerni, elfogadni, Jézus tanításaival egyetérteni - de a
keresztyénség nem tan, hanem élet. Nem csupán elmélet, hanem gyakorlat. A
keresztyénség: Krisztus követése. Tehát nemcsak egyetértés vele, hanem
együttjárás, együttélés a Megváltóval. A keresztyén vállalja Krisztus sorsát,
vele van nappal és éjjel, reggel és este, és követi Őt, vagyis bízik benne és
engedlemeskedik neki mindenben. Teljesen rábízta magát. Egyedül tőle vár
mindent. Tőle kapott bocsánatot a bűneire, tudja, hogy egyedül Jézus szenvedése
volt elégtétel azokért, Őérette engedte be őt is Isten az Ő országába, -
hálából vele akar hát élni.
Ezt nevezi a Biblia hitnek. Amikor valaki már nem magában, nem a
saját vallásos vagy nem vallásos teljesítményeiben bízik többé, hanem egyedül
Jézusban. S mivel mindent tőle kapott, nagyon hálás neki. Vele akar hát
maradni, s neki akar engedelmeskedni.
Ez hiányzott ebből az írástudóból. S ez hiányzik minden, csupán
formálisan vallásos emberből is. Olyan jellemző, ahogyan ez az írástudó
válaszol Jézus szavira. Jézus ilyen személyesen fogalmaz: „Szeresd az Urat!”
Te! Mégpedig ne csak teljes elmédből, hanem teljes szívedből is - minden
érzéseddel, és minden erődből, vagyis a folyamatos akarati cselekvésben. És
„sszeresd felebarátodat!” - S mit mond erre ő? Igen Mester, szeretni az Istent
és szeretni az embernek felebarátját igen fontos dolog. Ő megmarad az elmélet
síkján. „Ha szeretjük Őt...” Semmi nyoma annak, hogy ő most mindjárt el is
akarja kezdeni ezt. Márpedig elvileg senki nem lehet keresztyén. Vagy cselekszi
is azt, amit igaznak tart, vagy nem nevezhető hívő keresztyénnek, mert aki
hisz, az engedelmeskedik is.
Ennek a derék vallásos embernek a bűne az volt, hogy mozdulatlan
maradt. Nem engedte személyesen közel magához Jézus szavát. Ez nem alázta meg,
nem lendítette előbbre őt lelkileg. Nem döbbent rá arra, hogy esetleg nem teljes
szívéből szereti Istent, vagy esetleg személyválogató, vagy harag, keserűség,
gyűlölködés is van benne. Nem akar ő változni. Megállapítottak egy igazságot, s
ezzel részéről be van fejezve.
Persze elárulja ez azt is, hogy nem úgy hallgatta Jézust, mint
Isten Fiát, mint abszolút tekintélyt, mint Messiást, hanem csak mint egy
kollégát. Mester! - így szólítja. Nem így: Uram! Hiányzik a vallásos emberből
az a megrendülés, hogy ki beszél velem. Nem ismeri még Krisztust.
Amikor Péter, a nagy halászat után felismerte Jézusban az Isten
Fiát, már nem Mesternek szólította, hanem ezt mondta: „Uram, eredj el tőlem,
mert én bűnös ember vagyok!” Azonnal meglátja azt is, hogy ki ő maga - bűnös
ember. S itt már nem eszmecserét folytat két ember, hanem leborul az élő Isten
előtt a gyarló ember. Ebben a találkozásban nem csak az ember gondolatai
mozdulnak már meg, hanem belerendül a szíve, megtelik könnyel a szeme, s mozdul
a keze, lába is. Mozgásba jön, mássá lesz, újjá lesz az egész ember, önként
átadja az uralmat a király Krisztusnak. S ekkor lép be az Isten országába.
Kedves rádióhallgató Testvérem! Te nem akarasz most belépni?
Jézus Krisztus azért jött, hogy ez neked is lehetővé váljék, s erre hív most
téged. Akár messze voltál eddig tőle, akár nem messze - mostantól kezdve vele
élhetsz. Halálával és feltámadásával előtted is kinyitotta a kaput. Lépj be
rajta! Ne a magad érdemeiben, vallásosságában, szenvedésében vagy igazában
bízz, hanem egyedül az Övében, aki szeretett téged is, és önmagát adta érted.
Ez a vele való közösség ad már itt békességet és örök életet is.
A Központi Statisztikai Hivatal az elmúlt években felmérést
készített huszonkilencezer ember megkérdezésével Magyarország lakosságának
vallásosságáról. Ennek eredményeiből érdekes következtetésekre juthatunk. A
megkérdezettek válaszadása szerint hazánk lakosságának mintegy 72%-a
valamiképpen hisz Istenben, ezenkívül 20%-a valamely keresztyén felekezethez
tartozónak vallja magát, de nem hisz, 4% nem adott egyértelmű választ és kb. 4%
felekezeten kívüli, illetve atheista. Egyik következtetésünk az lehet, hogy a
magyarok döntő többsége ma is vallásos, illetve valamilyen kapcsolatban áll a
keresztyén egyházakkal, gyülekezetekkel. A másik, ami könnyen belátható, hogy
ez a vallásos többség nem jelent egészében tényleges keresztyénséget.
1. kérdés (P.L.)
Egyházi szóhasználatunkban is gyakran felmerül a vallásos és
hívő keresztyén kifejezés. Valójában mi a különbség a kettő között? Cseri
Kálmán lelkipásztort kérdezem erről, aki a félóránk hóvégi evangélizációs
szolgálatairól jól ismert hallgatóink előtt.
Válasz (Cs.K.)
Úgy gondolom, hogy a keresztyén szó jelentése igazíthat itt el
bennünket. Keresztyén vagy keresztény, azt jelenti: krisztusi, Krisztushoz
hasonló. Eszerint a vallásos megjelölés inkább formai, a hívő keresztyén:
tartalmi. A vallásos ember igyekszik megtartani bizonyos előírásokat,
szokásokat, ünnepeket - olykor maga sem tudja, miért. A hívő keresztyén viszont
igyekszik mindenben úgy élni, mint Krisztus, mert alárendelte az életét Neki.
Együtt él egy élő Személlyel, akinek bizalommal engedelmeskedik.
2. kérdés (P.L.)
Hogyan foglalhatók össze egészen röviden a vallásosságból élő hitre, tényleges keresztyénségre vezető lépések?
Hogyan foglalhatók össze egészen röviden a vallásosságból élő hitre, tényleges keresztyénségre vezető lépések?
Válasz (Cs.K.)
Ha egészen röviden kell mondanom, két szóval jelezném:
felismerés és elismerés. Az ember felismeri, hogy úgy, ahogyan született, nincs
a helyén. Isten számára elveszett, és nem tud segíteni magán, vagyis felismeri
bűnös állapotát. És akkor Isten Fiához, Jézus Krisztushoz fordul. Tőle kér és
fogad el segítséget, bocsánatot. Elismeri maga fölött az Ő uralmát. Neki akar
engedelmeskedni, ezzel a helyére került. Pál apostol példája jól szemlélteti
ezt. Ő nagyon vallásos ember volt, de a damaszkuszi úton felismerte, hogy így
is elveszett ember, Jézus kegyelmére szorul, s amikor megkérdezte az őt
megszólító Jézustól: „Uram, mit akarsz, hogy cselekedjem?” - ezzel átadta az
uralmat az élete fölött neki, elismerte Őt Urának. Addig a saját vallásos
teljesítményeitől remélte az üdvösséget. Most már látta, hogy egyedül Jézus
érdeméért kaphatja meg azt.
3. kérdés (P.L.)
Még egy, gyakran felmerülő kérdés. Nem önkényes a vallásosság és
az élő hit (a tényleges keresztyénség) megkülönböztetése? Szükséges ez? Vannak,
akik egy hívő ember bizonyságtételét saját hitrejutásáról, Istennel való
kapcsolatáról, üdvösségük felöl való bizonyosságukról gőgnek vagy
elbizakodottságnak tartják. Viszont, ha azonos csoportba soroljuk a névleges és
tényleges keresztyénséget, akkor az fordul elő, hogy egy-egy névleges
keresztyén (vallásos ember) cselekedetein, hibáin keresztül alkotnak téves
ítéletet a keresztyénségről. Eszerint mégis szükséges a kettő
megkülönböztetése. Mi erről a véleményed?
Válasz (Cs.K.)
Ezt a különbséget, megkülönböztetést valóban sokan bántónak,
egyfajta diszkriminációnak tartják. Pedig ez egyszerűen ténykérdés. Mint
például az, ha valakit a családi állapota felöl kérdeznek. Azzal, hogy az
illető nős vagy nőtlen, sem nem több, sem nem kevesebb másoknál. De ezt
egyrészt egészen bizonyosan tudja, másrészt egyszerű tényként, természetes
módon kész közölni. Persze fontos, hogy ez valóban alázatos módon történjék,
hiszen nem az ő érdeme, hogy Isten gyermeke lett. Ne felejtse el a hívő, hogy ő
sem volt mindig az, és hogy aki ma nem vallja még magát hívőnek, bármikor Isten
gyermekévé lehet.
A mai evangélizációnkon sorra kerülő bibliai történet egy
írástudó Jézussal való találkozásának példáján mutatja be a vallásosság
(névleges hívőség) és a tényleges keresztyénség (élő hit) közötti különbséget.
Cseri Kálmán igemagyarázatát az ének elhangzása és az újszövetségi történet
felolvasása után hallhatjuk majd.
Aki komolyan vágyik erre, mondja velem az imát:
Úr Jézus Krisztus! Te pontosan tudod, hogy messze vagyok-e
tőled, vagy nem messze, de mégis nélküled, vagy pedig a te tanítványoddá lettem
már. Én veled akarom eltölteni földi életem hátralévő részét és az
örökkévalóságot. Kérlek fogadj el, és tarts meg veled szoros közösségben
mindig.
Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése