Keresztény történet - Érdem vagy kegyelem?
Érdem vagy kegyelem?
Kétféle ember van ezen a földön: van, aki elismeri magáról, hogy bűnös,
és van, aki nem ismeri el. Figyelemre méltó, hogy a bűnös emberek két
fajtájának minden jellegzetességét megtaláljuk a Bibliában feljegyzett első
istentiszteleti cselekedetet alkalmával. Kain és Ábel az első időben Isten elé
járultak áldozataikkal. Az egyik áldozata nem talált tetszésre, a másikét
kedvesem fogadta Isten. Miért? Isten az áldozat gyökerét nézte Kain és Ábel
szívében. Mi indította őket áldozatra, és mit fejeztek ki áldozatukkal? A
Zsidókhoz írt levél 11. részében azt olvassuk, hogy hit által vitt által vitt
Ábel jobb áldozatott. Minden hitből fakadó cselekedet előzménye egy-egy isteni
kijelentés. A két férfi jól tudja, hogy mit tesz és mi annak a jelentősége.
Ártatlan bárányt áldozni a saját bűnös lelke helyett: visszatetszős gondolat
volt a büszke Kain előtt. Hiszen ezzel mutatta volna, hogy bűnös, és éppen ezt
nem akarta megvallani. Fogadja el őt Isten személyes érdemei alapján, vagy
sehogy – mindegy volt neki. Így lett Kain atyja a „légy jó és üdvözölsz”
vallásnak.
Ábel a hit engedelmességében mutatta be áldozatát. Bűneinek tudatában
fogadta el szerető Isten gondviselését, és lelke megmentésére bárányt áldozott
fel. Isten kegyelmesen fogadta őt, és azóta is kegyelemmel vesz körül minden
bűnbánó bűnöst, aki a kegyelem talajára lépve igazán megtér.
„Ha azt mondjuk, hogy ne vétkeztünk, hazuggá tesszük őt” /1Jn 1,10/.
Esther Secretan
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése