Történet
Érdem
vagy kegyelem
Kétféle
ember van ezen a földön: van, aki elismeri magáról, hogy bűnös, és van, aki nem
ismeri el. Figyelemre méltó, hogy a bűnös emberek két fajtájának minden
jellegzetességét megtaláljuk a Bibliában feljegyzett első istentiszteleti
cselekedetet alkalmával. Kain és Ábel az első időben Isten elé járultak
áldozataikkal. Az egyik áldozata nem talált tetszésre, a másikét kedvesem
fogadta Isten. Miért? Isten az áldozat gyökerét nézte Kain és Ábel szívében. Mi
indította őket áldozatra, és mit fejeztek ki áldozatukkal? A Zsidókhoz írt
levél 11. részében azt olvassuk, hogy hit által vitt által vitt Ábel jobb
áldozatott. Minden hitből fakadó cselekedet előzménye egy-egy isteni
kijelentés. A két férfi jól tudja, hogy mit tesz és mi annak a jelentősége.
Ártatlan bárányt áldozni a saját bűnös lelke helyett: visszatetszős gondolat
volt a büszke Kain előtt. Hiszen ezzel mutatta volna, hogy bűnös, és éppen ezt
nem akarta megvallani. Fogadja el őt Isten személyes érdemei alapján, vagy
sehogy – mindegy volt neki. Így lett Kain atyja a „légy jó és üdvözölsz”
vallásnak.
Ábel
a hit engedelmességében mutatta be áldozatát. Bűneinek tudatában fogadta el
szerető Isten gondviselését, és lelke megmentésére bárányt áldozott fel. Isten
kegyelmesen fogadta őt, és azóta is kegyelemmel vesz körül minden bűnbánó
bűnöst, aki a kegyelem talajára lépve igazán megtér.
„Ha
azt mondjuk, hogy ne vétkeztünk, hazuggá tesszük őt” /1Jn 1,10/.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése